Thursday, July 17, 2014

Vyana üslubu

      Musiqidə barokkonun son dövrlərinin ən böyük təmsilçisi olan Bax 1750-ci ildə Leypsiqdə dünyasını dəyişdiyi zaman, gənc Haydn Vyanada ilk əsərlərini yazırdı. Bu önəmli iki hadisə 18-ci yüzilliyi iki bərabər dönəmə bölür. Birinci yarıya Bax hakimlik edir, ikinci yarıda isə Haydn Motsartla birlikdə tamamilə yeni sosial planda Vyananı ən azı yaradıcılıq nöqteyi-nəzərindən Avropanın musiqi mərkəzinə çevirir.


     Bu iki bəstəkarın (Bax və Haydn) yaradıcılıq dövrü 18-ci yüzilliyin ikinci yarısına təsadüf edir. Gələcək nəsillər geriyə dönüb baxdıqları zaman onların dəyərini daha çox anlayacaqdılar. Xüsusilə də Bax orta əsrlərdən və Renessans dövründən miras qalan təcrübəni ən yüksək nöqtəyə çatdırmışdı. Halbuki onun müasiri olan bəstəkarların böyük qismi bəstəkarlıq texnikasının sadələşdirilməsi, harmoniya və çoxsəslilik əvəzinə musiqiyə prioritet verməyə meyl göstərirdilər. Baxın ölümündən az öncəki və dərhal sonrakı dönəmlərdə Baxla müqayisədə açıq-aşkar səthilik müşahidə olunur. Yeni melodiya anlayışı gələcəkdə daha da güclənəcəkdi. Amma kompozisiya ağırlığı baxımından bu yeni anlayışın yol açdığı itkilər, özləri ilə bərabər yeni bir çoxsəslilik, yeni bir gərginlik və musiqi baxışı gətirən dahi Haydn və Motsart sayəsində yalnız 1780-cı illərin sonuna doğru kompensasiya ediləcəkdi. Haydn və Motsart bəstəkar kimi formalaşma dönəmini yaşadıqları zaman, əsərlərinin bir notundan belə, xəbərləri olmadıqları Baxın üslubundan çox uzaq idilər. İkisinin də üslubunun ilk əlamətləri Baxın ölümündən çox-çox əvvəl meydana çıxmışdı və Baxdan daha çox, Telemann, Skarlatti kimi çağdaşlarının üslubundan izlər daşıyırdı. Bu siyahıya 1710-cu il civarlarında doğulan, bəzilərinə görə ön-klassiklər kimi qəbul edilən bəstəkarların üslubunu da əlavə etmək olar. Ön-klassiklər hesab olunan bəstəkarlar Şimali Almaniyada Karl Filip Emmanuel Bax (Yohan Sebastyan Baxın dörd musiqiçi oğlundan ikincisi), Mannhaymda Yohan Ştamitz, Vyanada Matyas Corc Monn və Corc Kristof Vaqenzayl və Milanda Covanni Battista Sammartinidir. İtaliya opera bəstəkarlarının və Yohan Adolf Hasse kimi italiyalı olmayan, amma İtaliya tərzli operalar yazan bəstəkarların da ayrıca yeri var.
     
     Ən azı, bunu xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, 20-ci yüzilliyin ortalarına qədər Haydn (1732-1809) və Motsartın (1756-1791) son əsərləri və Beethovenin az qala bütün əsərləri bəstəkarların və dinləyicilərin səviyyəsini formalaşdırma baxımından ən önəmli istinad nöqtəsi olub. Xüsusilə bu mənada bu üç bəstəkar “klassik”dir. Onlar tarixdə kəşf edilməyə ehtiyacları olmayan ilk bəstəkarlardır. Bu, onlardan öncəki bütün bəstəkarların tamamilə unudulduqdan sonra 20-ci yüzillikdə yenidən xatırlandığı anlamına gəlmir. Heç vaxt Bax kimi qıraqda dayanıb kəşf edilməyi gözləməyən Haydn və Motsartın əsərlərinin 19-cu yüzillikdə də bu gün olduğu qədər tanındığı, anlaşıldığı, ifa edildiyi və sevildiyini söyləmək də doğru olmazdı. Amma Haydn və Motsart öz dövrlərindən bu günə qədər repertuarlarda və dinləyicilərin zehnində yaşayan əvəzedilməz irsin yaradıcılarıdır.
     
     Əslində onlar ən böyük əsərlərini həmin vaxtlarda ortaya çıxan və istər sevilsin, istərsə də yox, bu gün də musiqi həyatının bünövrəsini təşkil edən konsertlər üçün yazıblar. Eyni şəkildə, onlar simfonik orkestri və (xüsusilə Haydn) simli alətlər kvartetindən (dördlük) simfoniyaya qədər müxtəlif yeni növlərin parlaq nümunəsini yaradıblar. Bu bəstəkarların piano sonatalarını, (xüsusilə Motsart tərəfindən) kökündən dəyişdirilən konsert formatlı əsərlərini və operalarını da yada salmaq lazımdır. Simfonik musiqini (və ya orkestr musiqisi) “otaq” musiqisindən ayıran və Vyana musiqisinin 150 ildən də artıq bir müddət ərzində bütün Avropaya hakimlik etməsini təmin edən də onlar olub. Nəhayət, bu musiqiçilər sənətçinin azadlığı qanununu cəmiyyətə və hakimiyyətdəkilərə qəbul etdirənlərdir.

     Klassik üslub ən parlaq dövrünü 1780-1815-ci illər arasında yaşayıb. Bu dönəmdə Avropada Fransa inqilabına şərait yaradan hadisələr, daha sonra inqilab, bunun ardınca bomba kimi partlayan olaylar gerçəkləşib. Tarixə qısa ekskursiya edən zaman məlum olur ki, Vyana 1750-ci illər ərzində digər şəhərlər kimi bir mərkəzdir. Amma ən kiçik nəzəri fərziyyə yürütmədən belə, demək olar ki, Vyana üslubu – başlanğıcda məsələn, Mannhaym üslubundan daha az heyrətamiz, daha az həyəcan vericidir. Amma çox keçmədən bu üslub (Haydnın 1760-cı illərdəki simfoniyalarıyla isə qəti şəkildə) ən səviyyəli, ən mənalı tonallıq və ölçü axtarışları ilə yeni mövqeyə yüksəlir. Və nəhayət, 1800-cü illər insanı üçün təkbaşına (və ya demək olar ki, təkbaşına) orkestr musiqisinin və yüksək səviyyəli musiqinin təmsilçisi olur. Hətta Vyana üslubu orkestr musiqisi ilə tamamilə qaynayıb-qarışır. Bu baxımdan İtaliyadan, 1789-cu ildən öncəki və sonrakı Fransadan, eyni zamanda, təşkilati işlərin çox olduğu, amma Vyana məktəbinin yüksək səviyyəli uğurları ilə müqayisə edilə biləcək heç bir şey ortaya çıxara bilməyən Şimali Almaniyadan da ayrılır və “empfindskeit”dan birbaşa romantizmə keçir. Digər tərəfdən Vyana üslubu təkcə şimalın və cənubun (İtaliya) deyil, şərq və qərbin də birləşdiyi məkan kimi qəbul edilir. Son olaraq bunu da qeyd etmək lazımdır ki, Vyana üslubunda təkcə müxtəlif xalqların deyil, müxtəlif sosial təbəqələrin də duyğuları bir araya gəlir (1770-ci illərdə Şimali Almaniyada müxtəlif üslub xüsusiyyətlərinə qarşı Haydnın göstərdiyi sərt reaksiyalar bunun sübutudur). Vyana üslubu toplumun kültürlü hissəsinə aid olanı ilə sadə xalqa aid olanını da, aristokrat sayılanla aristokrat sayılmayanı da heç biri heç bir şey itirməyəcək şəkildə bir-birinə qarışdırdı. Bütün bu mədəniyyət olaylarının ortaya universal bir sənət dünyası çıxardığını xüsusi vurğulamaq lazımdır.

     Bu bəşəri addımlara, 1780-cı illərdə 2-ci Cozefin hökmdarlığı dövründə Vyananın “aydınlanma ruhu”nun gətirdiyi intellektual qaynayıb-qarışma mühitinin yaranması da əlavə olundu. Haydn və Motsart həmin vaxt yetkinlik dövründə idilər və bu mühitdə lazımi motivasiyanı ala bildilər. Motsartın “Sehrli Fleyta”sı (“Die Zauberflöte”, 1791) bunun sübutudur. Bu əsər Vyana ruhunu, dolayısı ilə dövrün özünü yüksəklərə qaldıra bildi. Ona göstərilən mənfi reaksiyalar çox gecikmədi, amma Haydn “Yaradılış” oratoriyası ilə (1798), Beethoven “Fidelio”su ilə (1805-1814), hətta “IX Simfoniya”sı ilə bu ənənəni davam etdirdi. “IX Simfoniya” bütün insanların qardaş olduğunu elan etməklə kifayətlənməyib, ortaya çıxdığı dönəmi ifadə edən son sarsıntıdır.

Qeyd: Növbəti yazı xüsusi olaraq romantikadan “qorxanlar” üçün nəzərdə tutulub: Romantizm dövrü...


Musiqi terminlərini fərqləndirək:



Appasionata (ital.): Ehtiraslı bir duyğuyla.
A Tonalite (fran.): Tonallıqdan xaric. Major, minor ya da başqa lad silsilələrilə əlaqəsizliyi ifadə edən termin. Bu cür musiqinin ən ünlü təmsilçisi sonradan atonallığı qaydaya çevirən Avstriyalı bəstəkar Arnold Şönberqdir.
Ballada (fran. “ballade”/ ital. “balata”): 12-ci yüzillikdə İtaliya xalqının ifa etdiyi qısa rəqs mahnısı. Daha sonra ballada rəqslə əlaqəsini itirir. Romantik dövrdə Şopen, List, Brams kimi bəstəkarlar piano üçün balladalar yazıblar.
Bolero: İspan rəqsi. Üç taktlıdır, kastanyetin müşayiəti ilə oynanılır. Bu rəqsə sənət musiqisində da rast gəlmək mümkündür. Ən ünlü bolero Moris Ravelin yazdığı eyniadlı orkestr əsəridir.
Kapriççio: Ortaya çıxdığı dövrlərdə başqa mənalar kəsb etsə də, bu gün gözlənilməz effektlər daşıyan “kaprizli” əsərləri ifadə etmək üçün işlədilir.
Habanera (isp.): İspaniyada geniş yayılan Kuba mənşəli rəqs. Kubaya Afrikadan gəlib. İki taktlıdır. Ritm xarakteri birinci taktın nöqtəli olmasıdır.
Kanon (fran. Canon): Çoxsəsli musiqi. Melodik partiyalar silsilənin müxtəlif qatlarında təkrarlama yoluyla bir-birini izləyir. Ən gözəl nümunə -  Pahelbelin “Canon” kompozisiyası.
Kantata (ital. Cantata): İlkin  mənasına görə oxumaq (cantare), “teganni” edilmək üçün yazılmış mahnı. Bu günkü anlamına görə operada olduğu kimi, mətni müəyyən bir hadisədən, bir mövzudan bəhs edən, fəqət səhnədə oynamaq üçün hazırlanmamış, bir ya da bir neçə solo ifaçı və orkestr (bəzən də xor) üçün yazılmış əsər.
Noktürn (fran. Nocturne/ital. Notturno): “Gecə musiqisi” anlamında istifadə edilir. İlk dəfə termin kimi durğun, düşüncəli və duyğulu piano parçalarını simvolizə etmək üçün Con Fild tərəfindən işlədilib.
Serenada: Axşam musiqisi. Axşam yaxud gecə vaxtı açıq havada, bir qadının pəncərəsi altında oxunan və ifa olunan musiqi.
Tango: Ritmi habaneraya bənzəyən (nöqtəli ritm), ancaq daha sürətli tempi olan rəqs. İspaniya-Amerika mənşəlidir. Meksikadan çıxdığı güman edilir. Argentinada çox geniş yayılıb.
Uvertüra: Musiqili səhnə əsərlərinin, süita və simfoniyaların əvvəlindəki açılış, giriş musiqisi. İtaliyada Alessandro Skarlatti, Fransada da Jan Batist Lülli uvertüranı üç hissəli formada müəyyənləşdirib. Beləcə, adları çəkilən bəstəkarlar klassik simfoniyanın bünövrəsini qoyublar.


Əsərlərlə tanışlıq:


V.A.Motsart –         “Rekviyem”

         “Fiqaronun toyu” operası

                            “Don Juan” operası


L.V.Beethoven –       “Appasionata” (23 N-li sonata)

                             “Fidelio” operası

                             “Eqmont”

                             “Kreytser” sonatası


No comments:

Post a Comment