Siz insanı necə təsəvvür edirsiniz – dəhşətlərdən və möcüzələrdən mütəəssir olan passiv varlıq kimi, yoxsa onun da, bunun da mənasını axtarmağa qabil bir xilqət kimi?
Xahiş edirəm inanasınız: bədənin eybəcərliyinə və hər
cür eybəcərliyə baxıb, sizin kimi mən də əzab-əziyyət çəkirəm. Yalnız vurğunluq
hesabına nicat tapıram.
Çimərlikdə sizin ürəyinizi bulandıran odur ki,
oradakılar Venera və Apollon deyillər, elə siz özünüz də Herakl deyilsiniz. Mən
isə buna birtəhər dözürəm, təkcə ona görə ki, hər bir ot, hər bir insan tükü mənim
üçün bir sənət əsəridir, onlarda necə gözəllik olduğunu yaxşı bilirəm, mən
onlara mikroskop altında baxmışam... Astar üzünə çevrilmiş mənzərələri, yəqin
ki, sizdən çox görmüşəm. Görmüşəm ki, tez-tez qarşılaşdığım xəstəlik və ölüm də
bir gözəllikdir.
Nə üçün?..
Kamillik planlaşdırılırmı? Yox, Təbiət bizim ahəngdarlığımızı
planlaşdırmayıb. Deyəsən, buna onun nə imkanı olub, nə də vaxtı. O bizi ancaq yaşamaq üçün zəruri olan şeylə təmin
edib...
Bizim hər birimiz Təbiətin nəsə bir
eksperimentiyik. Hər kəs nəsil artırmalıdır, buna görə də onun yaşamaq hüququ
var. Qədimdə nə sağlamlıq nəzərə alınırdı, nə ştamplanmış uzunömürlülük, nə
basmaqəlib mənəviyyat, nə standart gözəllik, nə dahilik. Lazım idi ki,
adamların çoxusu uşaq istehsalı dövründə nisbətən sağlam olsunlar; lazım idi
ki, onların bir hissəsi sabit surətdə nikbin olsunlar, yoxsa tezliklə hamı,
aclıqdan da olmasa, dərd-qəmdən ölüb gedərdi; lazım idi ki, uzunömürlülük az
adama nəsib olsun, yəni cins ancaq qocalardan ibarət olmasın, lakin onu
yaddaşsızlıq və rəhbərlikdə yelbeyinlik bəlası da çulğamasın; lazım idi ki, həmin
cinsin filan qədərinə yalan deməyi bacarmayan heç olmasa iki nəfər və özünü fəda
etməyə bir nəfər adam düşsün; lazım idi ki, yeniliklər yaradan və şüurları
alovlandıran dahilər mümkün qədər nadir hallarda doğulsunlar və heyvani müqavimətlə
qarşılaşsınlar, yoxsa bir-iki yüzillikdən sonra Təbiətin özünün də izi-tozu
qalmazdı.
Gözəllik nə üçündür?
Darvin cavab verirdi: seçmə üçün. Gözəllik növ və
cins əlamətlərinin ən tam və parlaq ifadəsi, bədənin kamilliyi, üstəlik, bülbül
cəhcəhini xatırlasaq, yüksək davranış keyfiyyəti deməkdir...
Görünür, belədir. Amma Darvin özü də əmin deyildi
ki, bu cavab tam və qətidir.
“Gözəllik
dünyanı xilas edəcək” (Dostoyevski), əlbəttə, o vaxt ki, dünya da
Gözəlliyi xilas etmək istəsin.
Qocalıq – ruhun gözəlliyidir, mən ondan ulu bir gözəllik
tanımıram.
Təbiət özünükamillişdirmənin hərəkətverici
amilidir. Hərəkətverici amili eşşəyin qabağına qoyulan yerkökü ilə yox, eşşəyə
arxadan endirilən qamçı ilə müqayisə etmək olar.
© Vladimir Levi
No comments:
Post a Comment